Köklü İslam ilim geleneğini çağın dinamikleriyle buluşturmayı amaçlayan Kartal İslami İlimler Çalıştayında Türkiye'nin çeşitli şehirlerinden 250'yi aşkın öğrenci bir araya geldi. 25 farklı konferansa katılan öğrenciler, ilmi birikimlerini paylaştı.
Köklü İslam ilim geleneğini çağın dinamikleriyle buluşturmayı amaçlayan Kartal İslami İlimler Çalıştayında Türkiye'nin çeşitli şehirlerinden 250'yi aşkın öğrenci bir araya geldi. 25 farklı konferansa katılan öğrenciler, ilmi birikimlerini paylaştı.
Güncel Meseleler, Yeni Arayışlar temasıyla düzenlenen "İslami İlimler Çalıştayı '25" Kartal Anadolu İmam Hatip Lisesi'nde yapıldı. Lisenin konferans salonunda gerçekleştirilen çalıştay, Ahmet Yusuf Demir'in Kur'an-ı Kerim okuması ve tanıtım videosunun gösterimiyle başladı.
Açılışta konuşan Kartal Anadolu İmam Hatip Lisesi Müdürü Doç. Dr. Özkan Öztürk, çalıştay ile gençlere bir buluşma zemini oluşturduklarını söyledi. Katılımcı öğrencilerin İslami ilimlerin meselelerini müzakere edeceklerini, kelam, tefsir, hadis, fıkıh ve tasavvuf meclisleri altında güncel konuları tartışacaklarını kaydeden Öztürk, çalıştayın herkesin izlediği manzaraya İslami ilimlerin gözünden bakmayı ve yeni şeyler teklif etmeyi hedefleyen gençlerin adresi olacağını dile getirdi.
İslami İlimler alanında bir ilk
Öztürk, "Öğrencilerimiz 6 ay bu program için hazırlandılar. 25 başlık altında, 25 akademisyen hocamız ile dersler yaptılar. İslami tefekkürün dünyasını kurmak için çok kıymetli adımlar attılar ve bugün bu zeminde bir araya geldik" ifadelerini kullandı. Çalıştayın genel koordinatörü Yasin Hamza Babacan da iki gün sürecek sempozyumda, 5 farklı ilim meclisinde düzenlenecek oturumlarla çeşitli başlıkları ele alacaklarını belirtti. Çalıştayın gelişmiş akademik yapısıyla katılımcılara İslami bir vizyon ve misyon sunmayı hedefleyen bir organizasyon olduğunu vurgulayan Babacan, İslami ilimlerle ilgilenen bir topluluğun oluşmasına ve İslami ilimlere yönelik bir aksiyonun başlangıcına vesile olmayı şiar edindiğini ifade etti.
Külli bir ilim tasavvuru
Çalıştayın "İlim, Alim ve Alem Tasavvurumuz" başlıklı açılış konferansını veren İslami Düşünce Enstitüsü Başkanı Prof. Dr. Mehmet Görmez, İslam dünyasının ve insanlığın su, ekmek ve hava kadar gerçek alimlere ihtiyaç duyduğu bir dönemde İslami İlimler Çalıştayının düzenlediğini söyledi. İlmin bir bütün olmaktan çıkıp İslami ilimler ve İslami olmayan ilimler, dini ilimler ve dini olmayan ilimler diye birbirinden ayrılmasının medeniyette bir kırılma noktası olduğuna dikkati çeken Görmez, "Bizim medeniyetimizde ilim dendiği zaman vahyi, insanı ve kâinatı, tenzili ayetleri ve tekvini ayetleri birbirinden ayırmayan, matematiği tefsirden, coğrafyayı kelamdan, felsefeyi fıkıhtan, tasavvufu ahlaktan asla ayırmayan külli bir ilim tasavvurudur. Ancak bu külli ilim tasavvuruna sahip olan insana 'alim' denir" değerlendirmesini yaptı.
İlim hikmet ve marifet
Görmez, geleneksel medeniyette bilginin karşılığının sadece ilim olmadığını belirterek, özetle şunları kaydetti: "Bizim medeniyetimizde bilginin 3 karşılığı vardır; ilim, hikmet ve marifet. İlmin sahibine alim, hikmetin sahibine hâkim, marifetin sahibine arif denir. Gerçek alim olabilmek için ikinci şart bu üçünü birleştirmektir. Yani hem alim hem hâkim hem arif olacak bir insan eğer gerçek alim olmak istiyorsa ilmi hikmetten, hikmeti marifetten ayıramaz." Tarih boyunca bilimin felsefeye tabi olduğunu ancak modern zamanlarda felsefenin bilime tabi olmaya başladığını dile getiren Görmez, felsefenin bilime tabi olduğu Batı'da 100, 200 yıldır ahkam kesen hiçbir filozofun Gazze'deki katliamla ilgili adamakıllı bir açıklama yapmadığını ifade etti.
5 Mecliste 25 müzakere
Kartal Anadolu İmam Hatip Lisesi İslami İlimler Kulübü, Kartal Eğitim Vakfı, ÖNDER İmam Hatipliler Derneği iş birliğiyle bu yıl ilk kez düzenlenen çalıştay, gençliğin akademik ve entelektüel gelişimine katkı sunmak amacıyla yola çıktı. Çalıştay kapsamında Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Nail Okuyucu "Kuruluş Asırlarında ve Günümüzde Fıkıh İlmi", İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mehmet Taha Boyalık ise "Çağdaş İlimler Tasnifinde İslami İlimleri Konumlandırma Üzerine" başlıklı akademi konferansını verdi. Fıkıh, tasavvuf, kelam, tefsir ve hadis alanlarında kurulan 5 ayrı mecliste, 25 güncel konu müzakere edildi.